Algemene absintdiscussie

Pontarlier 2007

Helfrich (09/28/07 om 20:31:04):

Ik ga nu eens niet.

 

Zenzero (09/28/07 om 23:01:52):

*Pfah* oud nieuws

 

Helfrich (10/05/07 om 23:04:08):

Als het goed is brengt die rooie een bezoek aan dit opwindende en spectaculaire evenement. Ik ben benieuwd of hij nog wat te melden heeft.

 

Zenzero (10/07/07 om 19:19:34):

Ik ben he-le-maal KÛHPOT van het hele spektakel 'n zéééééér kort verslag volgt later...

 

Helfrich (10/07/07 om 20:52:03):

Naar wat ik vernam was er bijna niemand, ook niet van de harde kern, en was de zaal op zaterdagmiddag volkomen leeg. Een evenement dat al niet veel bijzonders was lijkt op z´n retour.

 

Zenzero (10/07/07 om 21:34:07):

Ik ben er op vrijdag geweest, het leek wel zondagochtend in Oirsbeek (tijdens de vroegmis)
de enige drukte was in de avondspits op de wegen in en rondom Pontarlier, het bezoek aan museum en Pontarlier Anis waren wél de moeite waard, want entrée gratuit, (het enige Franse woord waarvan ik de betekenis écht kan onthouden) heel (één grote hoofdstraat) Pontarlier lag opengebroken, die Fransen, 't blijven boeren, maar als het om vreten en zuipen gaat, maken ze eigenlijk alles weer enigszins goed.

 

radioflux (10/07/07 om 21:41:44):

Fotoos van die lege zaal?

 

Helfrich (10/07/07 om 21:58:11):

Zenzero schreef:

die Fransen, 't blijven boeren, maar als het om vreten en zuipen gaat, maken ze eigenlijk alles weer enigszins goed.

Neuneu. Nederlanders blijven knuppels en maken dat op geen enkele manier ook maar enigszins goed.

 

Zenzero (10/07/07 om 22:03:20):

Ach kom op zeg, wij hadden veel beter bij dat land gepast.

 

Helfrich (10/07/07 om 22:30:31):

Wij? Who the fuck? Dat is een andere discussie.


Verreweg de meeste Nederlanders denken zo over Frankrijk: mooi land,
maar jammer, etc. Ik vind het een vervelend cliché, maar men meent het
oprecht. Er zal wel een cultuurkloof gapen die ik heb te accepteren,
of zelfs te respecteren. Ik vind Frankrijk een mooi land, met als
prettige bijkomstigheid dat er Fransen wonen. Doorgaans kan ik goed
met ze overweg. Ik vind Nederland een lelijk land (met soms een mooi
licht), waarin de Nederlanders uitstekend passen. Dat is een affectief
oordeel - onzinnig om het met verve uit te dragen, onnodig om het een
ander op te dringen. Er ligt ook geen haat of diepe aversie aan ten
grondslag, wat men soms denkt als ik erop los chargeer.

 

Helfrich (10/07/07 om 22:57:01):

Wat was ik drie jaar geleden nog heerlijk jong en oprecht: "Er komen wel vaker dingen recht uit m'n hart waar ik niet echt mee zit. Uit m'n lul trouwens ook."

 

Helfrich (10/09/07 om 22:27:41):

Iemand heeft hier z'n bijdragen weer eens zitten verwijderen.

 

Helfrich (10/09/07 om 22:58:18):

Maar eh, "slap gelul", is het niet. Het gaat namelijk ergens over. Tegelijkertijd is het netelig onderwerp dat onvermijdelijk irriteert. Het vereist karakter om met milde zelfspot en zonder aan de kook te raken te reageren, zoals Francisco van Jole ooit zo aardig deed in zijn interview met Sylvain Ephimenco: "Zo maakt de criticus met zijn spervuur van vijandige stekeligheden al het latente nationalisme in de verslaggever los." http://www.xs4all.nl/~fvjole/archief/artikelen/circuit/sylvain.html

Er is over dit onderwerp wat aardig materiaal verschenen -- buiten de reeds aangehaalde thread -- bijvoorbeeld het klassieke artikel Het Anale Waterland van Solange Leibovici. Helaas heeft De Groene Amsterdammer besloten dat de tekst alleen nog toegankelijk is voor (betalende) abonnees: http://www.groene.nl/1995/12_13/frans.html

En dan zijn er natuurlijk Hollandse Kost en Hollandse Nieuwe van Ephimenco, uit de jaren negentig. Na Fortuyn, Van Gogh, Wilders, Maxima en de overige stront die zich binnen de landsgrenzen ophoopt, kunnen die twee werkjes van zoveel voetnoten en bijstellingen worden voorzien, dat niets Ephimenco's schrijversloopbaan nog in de weg hoeft te staan.

Maar mijn favoriet is toch Een Vis Verdrinken van de Belg Eric De Kuyper. Dit werk zou volgens mij een ietwat bitter maar effectief geneesmiddel moeten zijn voor iedereen die meent dat Vlamingen een soort reservenederlanders zijn.

 

Zenzero (10/09/07 om 23:48:33):

TIP: Begeef u naar de boekhandel en schaf de volgende drie eenheid aan "De Basis" "Het Product"
en "Het Gerecht" van de Belgische auteur Flip Verheyden.

(niet goed, geld terug)

 

Helfrich (10/10/07 om 00:02:59):

Hmpf. Gewoon Larousse de la Cuisine Facile om vriend en vijand te imponeren met zo min mogelijk werk. Maar je ingrediënten koop je dan over de grens -- want daar komt het op aan.

 

Zenzero (10/10/07 om 00:06:31):

Hoe vaak moet ik het nou nog uitleggen?

IK SPREEK, VERSTA EN LEES GEEN FRANS!

Zoooooo moe *zucht*

 

Zenzero (10/10/07 om 00:07:31):

't is lief bedoeld van je hoor, die boeken tip, maar oh oh oh!

 

Helfrich (10/10/07 om 00:11:57):

En die Fransen verstaan en lullen geen fatsoenlijk Engels. Wat een toestanden toch allemaal weer, binnen dat zogenaamde Europa.

 

Zenzero (10/10/07 om 00:33:33):

Correctie, ...zogenaamde verenigd Europa, maar wel de spijker op z'n kop! Jij weet het wel jij...

 

Helfrich (10/10/07 om 23:50:44):

Ehm, nee. Ik weet van niets. Voor het overige ben ik van mening dat het beter is als Nederland nu eindelijk eens flink is, uit de EU stapt en als exportland een langzame, pijnlijke verstikkingsdood sterft, terwijl de verbouwereerde omstanders uit het doodsgereutel nog net kunnen opmaken dat het allemaal de schuld van die Fransen, die Duitsers, die Polen en die moslims is.

 

Zenzero (10/10/07 om 23:53:50):

Zitten we nog wèl bij de EU dan??

 

Zenzero (10/10/07 om 23:54:17):

...en 't is ook jou schuld

 

Helfrich (10/11/07 om 00:05:50):

Het is sowieso mijn schuld. Vergeet dat nooit.

 

Zenzero (10/11/07 om 00:10:21):

Oh dus je wist 't al, schmiecht!

 

Helfrich (10/11/07 om 00:28:08):

Zenzero schreef:

Zitten we nog wèl bij de EU dan??

Nog wel. Het Rijk doet er alles aan om alle verlegbare belastingen zelf te kunnen innen en de productschappen doen er alles aan om Europa overal de schuld van te kunnen geven, terwijl het gewoon evident is dat die bloedzuigers zelf eigenlijk helemaal niet zouden moeten bestaan.

 

Zenzero (10/11/07 om 00:31:17):

De verhalen van Jules Deelder, vind je dat wat?

 

Helfrich (10/11/07 om 00:38:35):

Nee. Hij kan als performer wel redelijk vermakelijk zijn als je een slok op hebt. Soms. Maar dat geldt eigenlijk voor iedereen.

 

Zenzero (10/11/07 om 00:42:23):

Neem er nog [s]een[/s] vijf, dan heb ik nog 'n aardige verhandeling over de fiscus voor je.

 

Helfrich (10/11/07 om 00:50:32):

Ik krijg rode vlekken van Elseviers belastingalmanak en alle overige verhandelingen over de fiscus.

 

Zenzero (10/11/07 om 00:51:59):

Ik geloof je niet! Foto's graag.

 

Helfrich (10/11/07 om 00:56:00):

De tijd dat ik zonder blikken of blozen mijn lul op de scanner legde heb ik wel gehad.

 

Zenzero (10/11/07 om 01:00:55):

Als je daar vlekken hebt, komt 't vast niet door Elsevier, maar misschien wel door 'n Els of vier.... Who the fuck knows

 

Zenzero (10/11/07 om 01:03:04):

Helfrich schreef:

De tijd dat ik zonder blikken of blozen mijn lul op de scanner legde heb ik wel gehad.


Waarom dat dan? Wat is er veranderd dan, schaam je, je voor je lul, of is je scanner stuk gegaan?

 

Helfrich (10/11/07 om 16:43:50):

Ik heb 'm nog eens goed bekeken en het mooie is er wel van af, moet ik zeggen.

Terug naar Pontarlier. Zoals we kunnen zien scoren de toegankelijke anijsbommen weer het hoogst. Die lust ik zelf ook wel, maar of dat nu de norm moet zijn voor topkwaliteit? De resultaten worden sterk beïnvloed door de hedendaagse smaak van Pontarlier/Val-de-Travers, waar men Jade of zelfs een Époque soms met een van walging vertrokken gezicht uitspuwt.

 

Barski (10/11/07 om 22:49:59):

Ik vind het merkwaardig dat ze geen 2 categorieën gebruiken. Een voor blanches en een voor vertes. Dat lijkt me namelijk veel logischer.

 

Helfrich (10/11/07 om 22:56:08):

Daar zit wat in. Van de andere kant, klassieke blanches (Blanchette, Duplais, Fougerolles, etc.) behoren weer tot een andere categorie (en filosofie) dan de Bleues uit Val-de-Travers. Eigenlijk kan ik niets met dat soort scorelijstjes.

 

Algemene absintdiscussie